Independent Shirtmakers Since 1937

No-filter blog

A journal on Independent Shirtmaking

Bosweel laver bæredygtig skjortekollektion med ELSK

ELSK var på jagt efter knowhow og gode, ærlige materialer til en skjortekollektion. De fandt det hele og knap 80 års ekspertise i Herning.

10.03.2016

Af Anders Skou Kristiansen, ask@dmogt.dk

Den frie ånd forbundet med Klitmøller kan lyde nærmest uforenelig med den herningensiske håndværkstradition i tekstilbranchen. Alligevel gjorde de fælles værdier, at et samarbejde føltes helt, helt rigtigt for både Bosweel og ELSK.

– Vi fandt lynhurtigt ud af, at vores værdigrundlag er nærmest identisk. Vi kunne have fundet en samarbejdspartner, der kunne gøre det billigere end Bosweel, men for os handler det om at lave et collab, der giver mening, siger Lars Riis, administrerende direktør for det Klitmøller-baserede tøjbrand ELSK til Dansk Mode & Textil.

Af samme årsag var det indlysende for både Bosweel og ELSK, at de skulle samarbejde om den netop lancerede skjortekollektion, der kommer til sin ret i en 23 kvadratmeter stor shop-in-shop hos stormagasinkæden Salling.

– Samarbejdet kan og betyder bare meget mere, når man står på et fælles fundament af grundværdier og holdninger, som chief product officer hos Bosweel Marianne Sinding udtrykker det.

 

Delte værdier, hangtags og en tur på lageret

Kollektionen der, som altid når ELSK er indblandet, er stærkt limiteret, har fået navnet ”ELSK manufactured by BOSWEEL” af helt naturlige årsager.

– Vi kunne sagtens have produceret skjorterne som private label for ELSK, men vi ville hellere etablere et samarbejde. De skulle bruge knowhow, hvilket vi som Danmarks eneste tilbageværende uafhængige skjorteproducent har oceaner af, siger Marianne Sinding til Dansk Mode & Textil og bakkes op af Lars Riis:

– Vi spørger altid os selv, hvordan vi kan gøre det bedre. Ikke billigere. Det var Bosweel helt med på, og sparringen om designet har været fantastisk. Hele processen har været gennemsyret af forståelse. Bosweel forstod, at vi aldrig producerer mere end 200 styk af en style og var helt med på ideen, siger han.

Udover forståelsen og værdierne havde ELSK også et andet krav. Med den begrænsede størrelse af produktioner kan det være en udfordring at købe metervarer, da de fleste tekstilproducenter har minimumskrav til en ordre.

Heldigvis havde Bosweel en løsning.

– ELSK producerer i meget begrænsede oplag. Derfor var det vigtigt, at materialerne var nogle, vi allerede havde. Skulle vi udelukkende bestille metervaren hjem, ville der være spild. Vi fandt små oplag af metervarer på lageret, der ikke skulle bruges, så det er i høj grad et bæredygtigt projekt med en naturlig begrænsning på antallet, forklarer Marianne Sinding.

 

Hvad opnår Bosweel?

De herningensiske skjortespecialister relancerede for nylig sig selv med en ny visuel identitet, underkollektioner og generelle nye tanker.

I samarbejdet med ELSK er målet, at de kan henvende sig til en anden målgruppe, end de selv tiltrækker på nuværende tidspunkt. – For os var det vigtigt at lave et ærligt og ordentligt produkt, der viser vores ekspertise. Vi laver altid kvalitet, men vores målgruppe er en anden end den, ELSK arbejder med. Med vores nye branding af Bosweel og samarbejdet her henvender vi os til en anden målgruppe, fortæller Marianne Sinding.

For ELSK var det et spørgsmål om at samarbejde med en virksomhed, der igennem tre generationer har været familieejet og forfinet håndværket.

– Det, vi ser i Bosweel, er, at de har historien, traditionerne og viden. Samtidig er de ikke bange for at ændre sig og gå nye veje, hvilket deres relancering viser. Det beundrer vi, og derfor var det oplagt, at det skulle være et collab med Bosweel, siger Lars Riis.

Ledte forgæves i udlandet efter ekspertisen

 

Lars Riis fra ELSK kender Bosweels CEO Christian Sørensen fra ”gamle dage”. I første omgang havde han dog ikke skænket Bosweel en tanke. Det ændrede sig dog.

– Vi ledte efter en producent i udlandet, men så kom vi i tanke om Bosweel. Det passede perfekt ind i vores ånd at samarbejde med et andet, jysk brand, der har en lang og stolt historie. Vi holder det dermed lokalt. Hurtigt opdagede vi de delte værdier og blev enige om at lave det rigtige produkt med den rigtige mening, siger Lars Riis.

Hos Bosweel står det også klart, at skjortemagerne tror på ELSK’s visioner.

– Hele universet med kun at købe det, man virkelig har brug for, gå sine egne veje, trække stikket ud og sætte sit eget tempo tiltalte os. Vi tror på den uafhængighed, ELSK står for. Vi mærker efter og gør tingene ordentligt, lyder det fra Marianne Sinding.

 

Ikke en døgnflue

Måske skal du vænne dig til navnet ”ELSK manufactured by BOSWEEL”.

De to brands har ingen konkret samarbejdsaftale lavet, men de ser hver især potentiale i at fortsætte deres gnidningsløse samarbejde.

– Vi tænker langsigtet i alt, vi gør. Jagten for os er efter toppen, ikke efter bunden. En billigere løsning var sikkert mulig at finde, men det ønsker vi ikke, siger Lars Riis, der bestemt ser udviklingsmuligheder partnerskabet.

I Herning er døren altid åben for ELSK, forklarer Marianne Sinding.

– Samarbejdet er ikke tidsbegrænset. Slet ikke. Nu har vi lavet denne kollektion sammen, men vi tager det hen ad vejen. Hvis der er basis for mere, vil vi rigtig gerne kigge på det, siger hun.

 

En klassiker til surfers og forretningsmænd

Collabet fra de to brands er med klassiske skjorter i fokus.

– Skjorterne er blandt andet produceret i heavy oxford-kvaliteter af 100 procent økologisk bomuld. Vi har fokus på klassiske farver som blå og grå toner, mens vi også kommer med blomsterprint og andre mønstre på skjorterne, siger Lars Riis.

Det passer Bosweel godt, da de har massiv erfaring med den kraftige metervare efter næsten 80 års produktion af skjorter i alle mulige kvaliteter.

– Disse skjorter henvender sig bredt. Oxford-skjorten er en klassiker, der henvender sig til nærmest alle. Selvfølgelig har de små kendetegn, der adskiller dem fra andre oxford-skjorter. For eksempel små, røde stikninger eller et diskret broderi, som ELSK kendes på, lyder det fra Marianne Sinding.

ELSK’s mantra er altid, at de maksimalt producerer 200 af den samme style. Det samme gør sig gældende for de styles, der indgår i collabbet.

 

Roser til Salling

Med indtoget i Salling tager ELSK et vigtigt skridt ind i den kommercielle verden. Men kan et relativt lille, økologisk og bæredygtigt funderet brand fungere i en stormagasinkæde?

Det tror Lars Riis fuldt og fast på, især da Salling har gjort meget for, at ELSK skal føle sig ”hjemme”.

– Salling laver et bæredygtigt område, hvor vi sammen med Knowledge Cotton Apparel får en shop-in-shop. Salling har vist virkelig stor forståelse for vores univers og har givet os lov til at operere efter andre spilleregler, end der normalt er gældende.

Hos Bosweel er de glade for muligheden i Salling, der nu er en realitet.

– Vi vil rigtig gerne markedsføre os sammen med ELSK. Vi er stolte af vores collab, siger Marianne Sinding.

Det samme er Lars Riis, som også er positivt overrasket over Salling-kæden.

– Jeg tror helt klart på, at det er en win-win-win for både os, Bosweel og Salling. På denne måde kan Salling tilbyde kunderne et aktivt tilvalg af bæredygtigt produkt. Vi får muligheden for at blive et mere fuldskaleret brand. Indretningen af shop-in-shoppen har vi selv stor indflydelse på, vores visuelle udtryk kommer til sin ret og det er et stort udstillingsvindue, siger han.

Sidst men ikke mindst kan Salling tilbyde kunderne at købe sig ind i en lille og eksklusiv klub.

– Deres ekspedienter kan ærligt sige, at der kun er 200, eller færre, eksemplarer produceret af en vare, en kunde kigger på. Ikke bare til den Salling-butik, men i alt.

”ELSK manufactured by BOSWEEL” ligger på hylderne i Salling-butikker fra torsdag den 10. marts.

Bosweel